wtorek, 7 sierpnia 2018

Przecieram oczy ze zdumienia

Wczoraj natrafiłem na zwiastun nowego filmu Wojtka Smarzowskiego pt. Kler.
Jest tu, jeśli ktoś jeszcze nie widział, a chce zobaczyć.
Już sam tekst z filmu Oto wielka tajemnica wiary: złoto i dolary, wywala, nie mówiąc o obrazach. Nie dlatego, żeby treść była szokująca, ale dlatego, że ktoś ośmiela się coś takiego mówić w filmie, który ma być wyświetlany w kinach. I to nie wszystko, o nie. I to w Polsce. Nadal nie wierzę własnym oczom i uszom. Przecież u nas szmerze się po kątach, ale jawnie nikt nie chce się narażać Kościołowi z wyjątkiem Jerzego Urbana z jego zespołem redakcyjnym. Polak marudzi, złorzeczy czasem na księży, po czym grzecznie popyla do kościoła i na tekst Oto wielka tajemnica wiary chórem odpowiada Głosimy śmierć twoją Panie Jezu... Nie sądzę, aby wszyscy zgromadzeni śpiewali ze zrozumieniem, lecz to nie ma znaczenia, bo nikogo nie obchodzi i nie jest do niczego potrzebne. Ważne, że obrzędy są odprawiane a lud w nich uczestniczy, rzuca na tacę, która jest koszykiem, co ma zachęcać do użycia banknotów. Dopóki owce beczą łagodnie i idą za pasterzem, jest git. A tu nagle takie coś. Film wejdzie na ekrany dopiero 28 września, więc nie wiem, jaka jest jego wymowa, nie sądzę jednak, żeby mógł się podobać księżom. Sądzę, że dostaną piany na mokrych, różanych ustach. 
Osoba reżysera mnie nie zaskakuje. Śmiałość jest cechą Smarzowskiego. Nie dziwi mnie też, że grają tacy aktorzy raczej niszowi jak Arkadiusz Jakubik i Jacek Braciak. No, ale żeby Janusz Gajos, Henryk Talar - gwiazdy uznane, Joanna Kulig - gwiazda wschodząca? Co się dzieje? Czy to epizod bez znaczenia, czy oznaka zmian? Czy dożyję czasów, kiedy Polska będzie państwem świeckim? Jeśli osiągnę wiek Zbigniewa Ścibora-Rylskiego, może tak.

20 komentarzy:

  1. Nie ma już zwiastuna.Szkoda.Ciekawe czy film w kinie będzie??(Aśka)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest na Youtube pod innym linkiem. Będę się dziwił, jeśli film pojawi się w kinach.

      Usuń
    2. Dziś słyszałam o nim w radiu. Anty Radiu. Pożyjemy zobaczymy.Nawet jeśli puszczą go tylko kinach niszowych, to będzie. Musieliby zniszczyć wszystkie taśmy i nośniki. Czeka nas indeks filmów zakazanych?

      Usuń
    3. Dziś słyszałam o nim w radiu. Anty Radiu. Pożyjemy zobaczymy.Nawet jeśli puszczą go tylko kinach niszowych, to będzie. Musieliby zniszczyć wszystkie taśmy i nośniki. Czeka nas indeks filmów zakazanych?

      Usuń
    4. obejrzeć go na pewno się da, bo środki techniczne są teraz takie, że nie ma sposobu na zablokowanie wszystkich kanałów. Ciekaw jestem tylko, czy będzie wyświetlany powszechnie. W to jakoś trudno mi uwierzyć.

      Usuń
  2. Ja z reguly optymistka jestem, wiec mam nadzieje, ze bedzie w kinie - ale jakas tam czesc mnie, ta troche bardziej stojaca nogami na ziemi, mówi ze cienko, cienko to widzi...
    No ciekawa jestem bardzo. Polska krajem swieckim i demokratyczbym - tak, to ladna wizja.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam Smarzowskiego I film obejrze na pewno. A do kosciola I tak nie przestane chodzic, bo wierze w Boga, a nie w kler, o ktorym swoje mysle. dorka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopóki chodzisz i nic nie mówisz, klerowi jest wszystko jedno, co o nim myślisz. Sadło rośnie.

      Usuń
    2. Chyba mi sie nie chce walczyc z wiatrakami...Zreszta mieszkam w USA, tutaj to inaczej wyglada, kler jest przyjazny ludziom, a ksiadz musi zabiegac o wzgledy parafian I datki, bo jak ich nie bedzie, to nie utrzyma parafii I trzeba bedzie ja zamknac, a budynki sprzedac. Tutejsze realia sa nieublagane :) dorka

      Usuń
    3. Eeee... jeśli w USA, to o czym my tu mówimy. Toż to inny świat.

      Usuń
  4. Ove - dlaczego Braciak i Jakubik są niszowi??? Przecież to znani aktorzy. No, może nie tak znani jak Olbrychski, ale z pewnością niszowi nie są. (O Braciaka już się kiedyś spieraliśmy, teraz możemy jeszcze o Jakubika). No, a reszta jest milczeniem, dopóki film nie wejdzie do kin:-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dobrze, może nie niszowi, ale nie gwiazdorzy z głównego nurtu. Bardzo smarzowscy, o. I tacy krnąbrni z natury. Znani są, ale zwykle z ról drugoplanowych. Wiem, wiem, że nie tylko! W każdym razie Gajos to dla mnie zaskoczenie. A Olbrychski to już przeminął :)

      Usuń
    2. Braciaka jeszcze kojarzę z produkcji audiobooków. Też jestem zdania, że to nie niszowi aktorzy, przecież Braciak brał udział w jakiś serialach, Jakubiak z dawnych czasów kojarzę - jak przez mgłę- z jakiegoś teleturnieju... A że nie pojawiają się na ściankach (albo nie wiem, bo bo z tv u mnie krucho od chyba dwudziestu jeden lat nie oglądam).

      Usuń
    3. AAAAAAAA.....JakubiAk - WYBRANE:
      2005: nominacja do Polskiej Nagrody Filmowej, Orzeł w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska za film Wesele
      2013: Polska Nagroda Filmowa, Orzeł w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska za film Drogówka
      2014: Polska Nagroda Filmowa, Orzeł w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska za film Chce się żyć
      2017: Polska Nagroda Filmowa, Orzeł w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska za film Jestem mordercą
      2017: nominacja do Polskiej Nagrody Filmowej, Orzeł w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska za film Wołyń
      2018: Polska Nagroda Filmowa, Orzeł w kategorii: najlepsza drugoplanowa rola męska za film Cicha noc

      Nie mam już siły walczyć o Braciaka:-)))

      Usuń
  5. Majstersztyk dystrybutora z tym wycofaniem trailera.Dwa dni szumu medialnego i mnóstwo kasy zaoszczędzone na reklamie.A film obejrzymy..nie wątpię w to ani przez moment..:)
    Chyba,że będą chodzić po domach i smartfony nam zabierać:))))
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że obejrzymy ten film, tylko czy tak powszechnie w kinach będzie. Na smartfonie to ja nie obejrzę, jeszcze nie ma smartfonów z przekątną 21 cali :)

      Usuń